onsdag 9. november 2011

Spar penger i hverdagen

Jeg er en av de individer som aldri egentlig var noe flink til å spare. Du vet hvordan dette kan være, spesielt når du er ung. Sjansene er der for at du alltid vil ha noe nytt.

Jeg ønsket å bruke, bruke, og bruke mer penger hele tiden for å skaffe meg materielle goder. For å være helt ærlig har ingenting egentlig endret seg nå som jeg har blitt godt voksen. Men jeg har bremset ned mange av de utgiftene jeg tidligere hadde. Som vi alle vet er at når du begynner å voksen begynner virkeligheten å komme til deg med alle disse faste utgiftene du har hver månede.


Nå har du regninger og kredittkortgjeld å hanskes med. Det siste du bør tenke på å gjøre er å kaste bot penger på noen nye leketøy eller dyre lunsjer hver eneste arbeidsdag.

Det er et triks å investere mye av det du har i midler. Det kalles viljestyrke. Jeg husker en som avbildet en kvinne som står i hennes kjøkken og ser på TV. Jeg vet jeg burde fokusere mer på å investere pengene mine, og ikke bruke de på kaffe og matvarer. Dette er nok min største svakhet. Jeg elsker å spise og jeg elsker å drikke gode drinker på byen enda mer. Det positive er at jeg har en god helse da jeg foretrekker sunn mat.

Ulempen er naturligvis bortkastete inntekter. Vi kaster bort for mye penger på daglige rutiner

Selv om det er vanskelig til tider må jeg ha en utrolig selvdisiplin når det kommer til å investere pengene mine. Du bør gjøre det samme. Ikke bli offer for reklamene på internett og TV om diverse ting du kan skaffe deg som du egentlig ikke trenger. Sett av ekstra penger på en sparekonto for fremtidige sparinger og ting du virkelig trenger.

Eller så kan du teste aksjer. Da trenger det dog litt kunnskap om emnet, og det er ikke bare å hoppe ut i det. Jeg begynte å investere pengene mine i noen aksjer for et par år tilbake og det har gitt en ganske bra avkastning hittil.
--
Om Forfatteren
Ayianapa er økonom. Snart. Men er god på privatøkonomi.

Kilde: Spar penger i hverdagen - Sammendrag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar