torsdag 22. desember 2011

Spar penger på annonsering

Mange milliarder brukes årlig på å annonsere på internett. Ofte setter man bort et markedsføringsbudsjett til eksterne byråer og har nær ingen kontroll over hva annonseringen brukes på. Det er det vel heller ikke så mange som trenger, all den tid de ser at deres nettside får trafikk og at noe av denne trafikken konverterer til salg, hva det nå enn er man selger. Et godt eksempel på dette er en kompis som driver et reisebyrå. Han bruker 50.000 i kvartalet på markedsføring og disse pengene går uavkortet til et eksternt byrå. Byrået kan vise til hvilke kanaler som brukes til å skaffe trafikk, samt hvor mange klikk de har skaffet. De benyttet seg av adwords og facebook og skaffet litt over 7000 klikk i kvartalet. Dette betyr for min kompis en direkte klikkpris på litt over 7 kroner for hvert klikk. Det min kompis derimot ikke vet er hvor godt disse klikkene konverterer (han har ikke satt opp analytics til å måle dette) eller hvor mye som faktisk brukes av det eksterne firmaet for å kjøpe disse klikkene. I tillegg får han også minimal med branding og eksponering av grafisk annonsering da adwords og facebook stort sett er tekstlinker.


Det er ikke noe galt å sette bort markedsføringen til et eksternt firma, men en bør da få disse til å sette opp sporing slik at en ser hvordan markedsføringen konverterer. I tilfellet over, hvis det er en meget dårlig konvertering kan vi si at utav de 7000 klikkene fikk min kompis 10 nye kunder. Det blir alt for dårlig å betale 50.000 kroner for. Da går man i tap. Det kan derfor være greit å dele opp markedsføringen litt. Sett bort en del (men fiks det slik at konverteringen spores) og ta en liten del selv. Det kan ofte medføre en del arbeid å ta markedsføringen selv, men finner man plasser som f.eks. picxxads kan man enkelt bestille grafiske annonser selv for en billig penge. Dette er invistering i branding og trenger ikke gi noen store øyeblikkelige resultater slik som 7000 klikk. Men, folk får se din grafiske annonse og legger seg også på minne din logo. Dette kan igjen være positivt for deg. Neste gang de kommer inn på din nettside vil igjenkjennelsesfaktoren spille inn og de vil huske at de har sett din logo tidligere, noe som igjen gjør deg sikrere for dem å bruke.

Så et godt tips kan være å ikke kun benytte eksterne firma som tar seg av ditt markedsføringsbudsjett. Del det heller opp. Ta en del selv og la andre ta en del. Men, husk å også få sporing på den delen som blir satt bort til eksterne firma, slik at du vet hvor mye salg du faktisk får fra dette firmaet. Får du kun trafikk og ingen salg er det som å kaste penger ut av vinduet. Klikk og trafikk ser flott ut på papiret, men det gir veldig lite med penger i kassa. Bruk hodet, selv når det kommer til ting du kanskje ikke vet så mye om. Forlang dokumentasjon og resultater i hvert ledd.
--
Om Forfatteren
Man kan brande seg på mange forskjellige måter. En flott måte å brande seg på er via sine visittkort. Hos vistaprint kan du bestille flotte visittkort. 3shift Media kan være behjelpelig med å designe dine visittkort hvis du ønsker skikkelig bra og indivduelt tilpasset design. Ta kontakt i dag hvis du ønsker å skille deg ut fra mengden.

Kilde: Spar penger på annonsering - Sammendrag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar